2024-2025 / HAAR0026-1

Introduction to Western Iconography

Duration

30h Th

Number of credits

 Bachelor in ancient and modern languages and literatures5 crédits 
 Bachelor in ancient languages and literatures : classics5 crédits 
 Bachelor in information and communication5 crédits 
 Bachelor in modern languages and literatures : German, Dutch and English5 crédits 
 Bachelor in history of art and archaeology : general5 crédits 
 Bachelor in history5 crédits 
 Bachelor in modern languages and literatures : general5 crédits 
 Bachelor in history of art and archaeology : musicology5 crédits 
 Bachelor in ancient languages and literatures : Oriental studies (Registrations are closed)5 crédits 
 Bachelor in philosophy5 crédits 
 Bachelor in French and Romance languages and literatures : general5 crédits 

Lecturer

Thomas Morard

Language(s) of instruction

French language

Organisation and examination

Teaching in the second semester

Schedule

Schedule online

Units courses prerequisite and corequisite

Prerequisite or corequisite units are presented within each program

Learning unit contents

« Observer et comparer. Notions fondamentales d'iconographie ». Ce cours de troisième année est une initiation à l'analyse iconographique de l'oeuvre d'art - plus spécifiquement de l'iconographie occidentale (mythologie gréco-romaine, tradition biblique et variations périphériques, récits historiques). Ce cours se veut avant tout méthodologique. Outre une présentation des différents outils utiles à l'analyse iconographique, c'est en premier lieu l'exercice du regard face à l'image qui sera pratiqué : "Se fier à nos yeux" comme le suggéraient naguère Jacob Burckhardt. Ainsi, suivant le modèle des "Principes fondamentaux de l'Histoire de l'art" d'Heinrich Wölfflin, différents points de vue (l'espace, la matière, la composition, le temps, la couleur, la lumière) seront successivement appliqués sur une sélection d'images. Les étudiants bénéficieront ainsi d'une série de pistes de recherche objectives qu'il leur sera aisé de mettre à l'épreuve sur une grande partie du répertoire iconographique occidental.

Learning outcomes of the learning unit

Ce cours de BLOC 3 (HAAR0026-1) a pour ambition d'amener l'étudiant à maîtriser les principes et la pratique de l'analyse iconographique d'une représentation figurée. En d'autres termes, il s'agit de familiariser l'étudiant avec les principaux thèmes de l'art antique et de l'art chrétien. L'objectif d'apprentissage majeur de ce cours se limite à la définition et à la mise en activité d'un processus de recherche.

Prerequisite knowledge and skills

Aucun - en gardant bien à l'esprit que toute étude en Histoire de l'art nécessite de solides connaissances historiques pour  envisager les périodes au sein desquelles ont été crées les œuvres en question, ainsi qu'un exercice régulier de l'usage des textes utiles à l'enquête, qu'il s'agisse de mythologie gréco-romaine, des écrits sacrés de la tradition judéo-chrétienne ou des références à tel ou tel événement social ou politique, de l'Antiquité à nos jours.

Planned learning activities and teaching methods

For BAC students, regular presence in class is required, as well as analytical study and verification work in the library, which is required in order to cover all the material presented. These hours of personal study throughout the year should be equivalent (or greater than) the number of hours in class. It is also advised the the foundations are laid on the basis of bibliographical and iconographical information.

Mode of delivery (face to face, distance learning, hybrid learning)

Face-to-face course


Additional information:

Lectures (illustrated with slide shows). However it is possible that one or the other course is given from podcasts deposited on MyULiege.

Les dernières séances du cours seront organisées sous la forme de travaux pratiques durant lesquels les étudiants seront invités à créer des "tableaux vivants" qui permettront d'exercer l'un ou l'autre des six points de vue étudiés - théoriquement - auparavant.

Course materials and recommended or required readings

Given in the reading list provided during the course, in particular :  

  • Heinrich WÖLFFLIN, Kunstgeschichtliche Grundbegriffe. Das Problem der Stilentwicklung in der neueren Kunst, München 1915. < traduction française (C. et M. Raymond) = Principes fondamentaux de l'Histoire de l'art.  Le problème de l'évolution du style dans l'art moderne, Paris 1989³. 
  • Gotthold Ephraim LESSING, Laokoon oder Über die Grenzen der Malerei und Poesie, Berlin 1766-1768. < traduction française (F. Teinturier) = Laocoon ou Des limites respectives de la poésie et de la peinture, Paris 2011. 

Exam(s) in session

May-June exam session

- In-person

written exam ( open-ended questions )

August-September exam session

- In-person

oral exam


Further information:

L'évaluation du mois de juin (première session) consistera en une épreuve écrite (questions ouvertes) et l'évaluation du mois d'août (seconde session) consistera en une épreuve orale (questions ouvertes).

Work placement(s)

No placements are planned during this course.

Organisational remarks and main changes to the course

This course will take place every week from Friday 7 February 2025, in line with the schedule which has been established (Fridays 9am at 11am / R30). No breaks are planned during the class.

Contacts

Meetings (upon appointment) at the History of Art and Archaeology of Greek and Roman Antiquity Department: Thursday (9am - noon) in the first term - Tuesdays (9am - noon) in the second term.


Lecturer

Thomas Morard, professor
Department of Historical Sciences
Quai Roosevelt 1b (Building A4) at B-4000 Liège
Tel. 04.366.56.12
Email : thomas.morard@uliege.be
http://web.philo.ulg.ac.be/shaaragr/


Secretariat

Josiane DERULLIEUR
Tél. 04.366.53.41

Association of one or more MOOCs