2024-2025 / SPOL2319-1

Methods of futurology and strategic analysis

Duration

30h Th

Number of credits

 Master in political sciences : general, professional focus in public administration (Even years, organized in 2024-2025) 5 crédits 
 Master in political sciences : general, professional focus in European policies - Euro-Mediterranean relations (CATANE (OUT))5 crédits 
 Master in political sciences : general, professional focus in European policies - Euro-Mediterranean relations (CATANE (IN)), 1st year5 crédits 
 Master in political sciences : general, professional focus in European policies (Even years, organized in 2024-2025) 5 crédits 
 Master in political sciences : general, professional focus in international relations (Even years, organized in 2024-2025) 5 crédits 
 Master in political sciences : general, professional focus in science, technology and society (en Science, Technologie et Société (STS))5 crédits 
 Master in political sciences : general (60 ECTS)5 crédits 
 Extra courses intended for exchange students (Erasmus, ...) (Faculty of Law, Political Science and Criminology)5 crédits 

Lecturer

Sébastien Brunet

Language(s) of instruction

French language

Organisation and examination

Teaching in the first semester, review in January

Schedule

Schedule online

Units courses prerequisite and corequisite

Prerequisite or corequisite units are presented within each program

Learning unit contents

Anticipation is a fundamental activity for both private and public decision-makers. Different kinds of anticipation are coexisting in our societies with deep epistemological roots. Prospective as such is a very specific anticipatory approach built in France after the Second World War. 

The goal of this course is to introduce students to the methodology and tools of prospective which are based on interdisciplinarity.

Two parts of the course: 1) ex-cathedra ; 2) participative implementation of a prospective approach. The final goal of this second part is to build a "time capsule".

Learning outcomes of the learning unit

Understanding of the key-concepts
Implementation of a prospective approach

Prerequisite knowledge and skills

none

Planned learning activities and teaching methods

Mind mapping, case study and participative and deliberative approach.

Mode of delivery (face to face, distance learning, hybrid learning)

Face-to-face course


Further information:

26/09 : Introduction générale

 

3/10 : Utopies et industrialisation de la pensée

 

10/10 : Pas cours : lecture de textes

 

17/10 : Créativité et positionnement épistémologique

 

24/10 : L'accélération et prospective à la française

 

31/10 : Congé

 

7/11 : Test dissertation

 

14/11 : Méthodes / techniques et institutionnalisation

 

21/11 : Conférence à confirmer

 

Samedi 23/11 : Exercice pratique « Capsule Temporelle »

            8h30 : accueil « petit-déjeuner » (Hall d'entrée B.31)

            9h-10h30 : travaux de groupe

            10h30 : pause-café

10h50- 12h30 : travaux de groupe

12h30-14h : pause déjeuner (Hall d'entrée B.31)

14h-16h : travaux de groupe

16h-16h30 : pause

16h30-18h : présentation des travaux en plénière (Tocqueville)

18h : verre de l'amitié (Hall d'entrée B.31)

 

Répartition dans les salles :

Groupe 1 : B31 2/92                          Groupe 5 : B31 Séminaire 9

Groupe 2 : B31 Séminaire 10             Groupe 6 : B33 Trifac 1

Groupe 3 : B31 Séminaire 11             Groupe 7 : B33 Trifac 2

Groupe 4 : B31 Séminaire 3

 

Groupes composés selon l'ordre alphabétique le jour même (entre 10 et 12 personnes)

 

28/11 : Pas cours temps de finalisation du travail de groupe

 

5/12 : Conférence de Mme Junker (GOUVERNEMENT DU GRAND-DUCHÉ DE Luxembourg, Ministère de l'économie)

 

12/12 : Pas cours temps de finalisation du travail de groupe

 

19/12 : Date butoir pour la remise des travaux finaux à l'adresse sebastien.brunet@uliege.be et questions/réponses et retour sur les « dissertations à blanc ».

 

Course materials and recommended or required readings

- Jean-Luc Guyot et Sébastien Brunet (Eds), "Construire les futurs", Presses universitaires de Namur, 2014.
- Reconvertir la pensée industrielle, Sébastien Brunet (2018), Couleur Livre.

Exam(s) in session

Any session

- In-person

written exam ( open-ended questions )


Additional information:

Written exam: an essay (4 hours) (75% of the final note).

Three subjects will be offered to students
The written exam will take place for four
hours during which the students will be invited
to address one of the three topics proposed . Evaluation of essays will be based on the following:

1) Logical reasoning - 25%;

2) Mobilizing knowledge - 25% (theoretical references,
links to practical work);

3) Originality of the treatment of the proposed
subject - 25% (links to other courses...);

4) Critical thinking - 25% (ability to distinguish
between judgments of fact and value judgments) .

 

The work group and the self-assessment will represent 25% of the final note.

Work placement(s)

Institut Wallon de l'Evaluation, de la Prospective et de la Statistique, Route de Louvain-la-Neuve, 2, 5001 Belgrade.

Organisational remarks and main changes to the course

The course is held every even year (2016-2017,2018-2019,...) 

Contacts

Prof. Sébastien Brunet, sebastien.brunet@uliege.be

Association of one or more MOOCs