Duration
30h Th
Number of credits
Lecturer
Language(s) of instruction
French language
Organisation and examination
Teaching in the first semester, review in January
Schedule
Units courses prerequisite and corequisite
Prerequisite or corequisite units are presented within each program
Learning unit contents
Anticipation is a fundamental activity for both private and public decision-makers. Different kinds of anticipation are coexisting in our societies with deep epistemological roots. Prospective as such is a very specific anticipatory approach built in France after the Second World War.
The goal of this course is to introduce students to the methodology and tools of prospective which are based on interdisciplinarity.
Two parts of the course: 1) ex-cathedra ; 2) participative implementation of a prospective approach. The final goal of this second part is to build a "time capsule".
Learning outcomes of the learning unit
Understanding of the key-concepts
Implementation of a prospective approach
Prerequisite knowledge and skills
none
Planned learning activities and teaching methods
Mind mapping, case study and participative and deliberative approach.
Mode of delivery (face to face, distance learning, hybrid learning)
Face-to-face course
Further information:
26/09 : Introduction générale
3/10 : Utopies et industrialisation de la pensée
10/10 : Pas cours : lecture de textes
17/10 : Créativité et positionnement épistémologique
24/10 : L'accélération et prospective à la française
31/10 : Congé
7/11 : Test dissertation
14/11 : Méthodes / techniques et institutionnalisation
21/11 : Conférence à confirmer
Samedi 23/11 : Exercice pratique « Capsule Temporelle »
8h30 : accueil « petit-déjeuner » (Hall d'entrée B.31)
9h-10h30 : travaux de groupe
10h30 : pause-café
10h50- 12h30 : travaux de groupe
12h30-14h : pause déjeuner (Hall d'entrée B.31)
14h-16h : travaux de groupe
16h-16h30 : pause
16h30-18h : présentation des travaux en plénière (Tocqueville)
18h : verre de l'amitié (Hall d'entrée B.31)
Répartition dans les salles :
Groupe 1 : B31 2/92 Groupe 5 : B31 Séminaire 9
Groupe 2 : B31 Séminaire 10 Groupe 6 : B33 Trifac 1
Groupe 3 : B31 Séminaire 11 Groupe 7 : B33 Trifac 2
Groupe 4 : B31 Séminaire 3
Groupes composés selon l'ordre alphabétique le jour même (entre 10 et 12 personnes)
28/11 : Pas cours temps de finalisation du travail de groupe
5/12 : Conférence de Mme Junker (GOUVERNEMENT DU GRAND-DUCHÉ DE Luxembourg, Ministère de l'économie)
12/12 : Pas cours temps de finalisation du travail de groupe
19/12 : Date butoir pour la remise des travaux finaux à l'adresse sebastien.brunet@uliege.be et questions/réponses et retour sur les « dissertations à blanc ».
Course materials and recommended or required readings
- Jean-Luc Guyot et Sébastien Brunet (Eds), "Construire les futurs", Presses universitaires de Namur, 2014.
- Reconvertir la pensée industrielle, Sébastien Brunet (2018), Couleur Livre.
Exam(s) in session
Any session
- In-person
written exam ( open-ended questions )
Additional information:
Written exam: an essay (4 hours) (75% of the final note).
Three subjects will be offered to students
The written exam will take place for four
hours during which the students will be invited
to address one of the three topics proposed . Evaluation of essays will be based on the following:
1) Logical reasoning - 25%;
2) Mobilizing knowledge - 25% (theoretical references,
links to practical work);
3) Originality of the treatment of the proposed
subject - 25% (links to other courses...);
4) Critical thinking - 25% (ability to distinguish
between judgments of fact and value judgments) .
The work group and the self-assessment will represent 25% of the final note.
Work placement(s)
Institut Wallon de l'Evaluation, de la Prospective et de la Statistique, Route de Louvain-la-Neuve, 2, 5001 Belgrade.
Organisational remarks and main changes to the course
The course is held every even year (2016-2017,2018-2019,...)
Contacts
Prof. Sébastien Brunet, sebastien.brunet@uliege.be