2024-2025 / BIOC0723-1

Applied bioenergetics

Duration

15h Th

Number of credits

 Master in bio-informatics and modelling, research focus2 crédits 
 Master in biochemistry and molecular and cell biology, research focus2 crédits 
 Master in biochemistry and molecular and cell biology, teaching focus2 crédits 

Lecturer

Pierre Cardol

Coordinator

Pierre Cardol

Language(s) of instruction

French language

Organisation and examination

Teaching in the second semester

Schedule

Schedule online

Units courses prerequisite and corequisite

Prerequisite or corequisite units are presented within each program

Learning unit contents

Attention, suite à la réforme du master 2023_2024, ce cours n'est plus donné en présentiel et accessible uniquement aux étudiants répétants.

Aspects théoriques :



  • Flexibilité et dynamique de l'appareil photosynthétique
  • Interactions photosynthèse-respiration
  • Perspectives biotechnologiques : biocarburants de troisième génération à partir de microalgues (hydrogène, biofuel), cellules photoélectrochimiques
Aspects méthodologiques :



  • Analyse du transport d'électrons photosynthétique et respiratoire de plantes et de microalgues (sauvages et mutantes) par des approches de fluorimétrie chlorophyllienne, de polarographie d'oxygène et de spectroscopie d'absorbance résolue en temps
  • Analyse des pigments photosynthétiques par chromatographie liquide à haute performance
 

Learning outcomes of the learning unit

  • Comprendre les mécanismes d'adaptation de l'appareil photosynthétique vis-à-vis de facteurs abiotiques et du contexte cellulaire
  • Maîtriser différentes approches méthodologiques pour répondre à des problématiques biologiques ou écophysiologiques concernant la bioénergétique cellulaire
  • Etre capable d'évaluer la pertinence et la faisabilité de projets d'applications biotechnologiques dérivées des connaissances en bioénergétique

Prerequisite knowledge and skills

Bioenergetic (course given during 1st master in BBMC)
General Biochemistry 

Planned learning activities and teaching methods

Oral theory explainations, classical courses
Directed practical activities

Mode of delivery (face to face, distance learning, hybrid learning)

Face-to-face

Course materials and recommended or required readings

Course notes and / or power-point presentations

Any session :

- In-person

oral exam

- Remote

oral exam

- If evaluation in "hybrid"

preferred in-person


Additional information:

Oral presentation of a scientific article related to the processes and techniques taught during the course

Work placement(s)

Organisational remarks and main changes to the course

Contacts

Dr. Pierre Cardol
Laboratoire de Génétique et physiologie des microalgues, UR InBios, B22
Pierre.Cardol@uliege.be
 
Prof. Fabrice Franck
Laboratoire de Bioénergétique, UR InBios, B22
F.Franck@uliege.be

Association of one or more MOOCs