2024-2025 / GEST7091-1

Corporate and social governance

Durée

12h Th

Nombre de crédits

 Master de spécialisation en gestion des risques financiers2 crédits 

Enseignant

Anne-Catherine Delaye-Noirot

Langue(s) de l'unité d'enseignement

Langue anglaise

Organisation et évaluation

Enseignement au premier quadrimestre, examen en janvier

Horaire

Horaire en ligne

Unités d'enseignement prérequises et corequises

Les unités prérequises ou corequises sont présentées au sein de chaque programme

Contenus de l'unité d'enseignement

Introduction and Key Concepts

Corporate Governance (CG)

  • Principles
  • Theories
  • Main geographic differences
  • Opportunities and Risks
  • KPIs to assess CG
Social Governance (SG)

  • Social megatrends
  • Social Factors in business activities
  • Opportunities and Risks
  • KPIs to assess SG
Stakeholders: their role and influence

Acquis d'apprentissage (objectifs d'apprentissage) de l'unité d'enseignement

Learning outcomes of the learning unit

The objectives of this course is that students should:

1) acquire a good understanding of what Corporate and Social governance are, their importance, and consequences if they are not well established or taken into account.

2) be able to analyze the impact of corporate and social governance on companies

3) understand the role and influence of stakeholders

4) become aware of the differences in the regulatory framework of corporate governance in  some key countries

5) manage to identify key parameters/criteria used by investors to assess corporate and social governance,

6) be able to illustrate through examples.

Savoirs et compétences prérequis

No prerequisite knowledge nor skills required for this course.

Activités d'apprentissage prévues et méthodes d'enseignement

Ex-cathedra course illustrated by examples and/or a case study, together with quiz/MCQ and interactions with students.

Mode d'enseignement (présentiel, à distance, hybride)

Combinaison d'activités d'apprentissage en présentiel et en distanciel


Informations complémentaires:

3 distance learning classes, 1 face-to face (class on Saturday) learning class. This will be announced before the beginning of this course.

Supports de cours, lectures obligatoires ou recommandées

Plate-forme(s) utilisée(s) pour les supports de cours :
- LOL@


Informations complémentaires:

The items online required course materials will be provided for at the beginning of each corresponding course.

Modalités d'évaluation et critères

Examen(s) en session

Session de mai-juin

- En présentiel

évaluation écrite

Session de août-septembre

- En présentiel

évaluation écrite

Travail à rendre - rapport

Evaluation continue


Informations complémentaires:

During the year and for the first session of exams :

  • Permanent evaluation during the lectures (attendance to the lectures, students' active participation, Wooclap test, ...): 20%
  • Evaluation after the lectures : Paper/Study work (individual or in group of 2 to be decided with the students): 80%
For the second session of exams, individual paper/study work. The students who have presented it during the first session have the possibility to improve and resubmit the paper they presented or do another paper. For the students who did not present their study work in the first session of exams, they will have to do so in the second session.

Stage(s)

None

Remarques organisationnelles et modifications principales apportées au cours

None

Contacts

acdelaye@gmail.com

Association d'un ou plusieurs MOOCs

Aucun MOOC n'est associé à ce cours.