2024-2025 / PSYC5894-2

Changement de comportement et influence sociale

Durée

30h Th

Nombre de crédits

 Master en sciences de la santé publique, à finalité spécialisée ERASMUS MUNDUS Europubhealth+2 crédits 
 Master en sciences de la santé publique, à finalité spécialisée en praticien spécialisé de santé publique (nouveau programme)2 crédits 
 Master en sciences psychologiques, à finalité spécialisée en neuroscience cognitive et comportementale4 crédits 
 Master en sciences psychologiques, à finalité spécialisée en psychologie clinique4 crédits 
 Master en sciences psychologiques, à finalité spécialisée en psychologie sociale, du travail et des organisations4 crédits 
 Master en sciences psychologiques, à finalité spécialisée4 crédits 

Enseignant

Benoît Dardenne

Langue(s) de l'unité d'enseignement

Langue française

Organisation et évaluation

Enseignement au deuxième quadrimestre

Horaire

Horaire en ligne

Unités d'enseignement prérequises et corequises

Les unités prérequises ou corequises sont présentées au sein de chaque programme

Contenus de l'unité d'enseignement

How to change behaviors? Traditional methods rest on the idea that behavioral changes are driven by giving people information, punishing them for their bad behaviors, and rewarding them for their good behaviors. Still other ways to influence people do exist. From a social psychology viewpoint, Social Identity Theory provides a strong framework to understand when, how and why people do adapt and change their behaviors. This theory will be applied to the climate change and more generally to environmental crisis. We will study issues such as: What's the role of leadership? How to deal with conspiracy theories? How do people perceived risk? What's the influence of social norms interventions? What's the effect of political ideology? Is collective efficacy important? How to promote environmental activism? What's collective action?

 

 

Acquis d'apprentissage (objectifs d'apprentissage) de l'unité d'enseignement

The aim of this class is to use social identity theorising to provide a comprehensive and
integrated analysis of the social psychology of environmental crisis.

 

Savoirs et compétences prérequis

Activités d'apprentissage prévues et méthodes d'enseignement

The precise organization of the classes will be fully presented at the first meeting. The first 2 meetings at the begining of the semester will be a general introduction followed by practical information. Then, in small groups, students will prepare their presentations. Regular meetings (in face-to-face as well as on Teams on students request) will be held troughout the semester. Presentation of groups' work will be held during the session. The presence of all students at these presentations is mandatory. 



 

Mode d'enseignement (présentiel, à distance, hybride)

Combinaison d'activités d'apprentissage en présentiel et en distanciel


Informations complémentaires:

 

 

Supports de cours, lectures obligatoires ou recommandées

Plate-forme(s) utilisée(s) pour les supports de cours :
- eCampus
- MyULiège


Informations complémentaires:

Scientific papers will be provided.

 

 

Modalités d'évaluation et critères

Examen(s) en session

Toutes sessions confondues

- En présentiel

évaluation orale

Travail à rendre - rapport


Informations complémentaires:

Students will provide a project presented to all during the session. The evaluation of the project will be made by a representative of the Green Office of the University, my collaborator Tania Noël as well as myself. Students will be given the opportunity to nominate the best 3 projects.

The evaluation of the project is based on the students' ability to provide a short communication (short leaflet, short video, ...), on the basis of scientific theories, aiming at making young people (15 to 18 year old) to take actions in order to mitigate the effects of environmental crisis. 

Stage(s)

Remarques organisationnelles et modifications principales apportées au cours

The specific organisation of the class will be given at the first meeting.   
 
 
 

Contacts

b.dardenne@uliege.be
 

Association d'un ou plusieurs MOOCs