2024-2025 / ECON0842-3

International Trade Economics

Durée

30h Th

Nombre de crédits

 Master en sciences économiques, orientation générale, à finalité approfondie5 crédits 
 Master en sciences économiques, orientation générale, à finalité didactique5 crédits 
 Master en sciences économiques, orientation générale, à finalité spécialisée en economic analysis and policy5 crédits 
 Master en sciences économiques, orientation générale, à finalité spécialisée en macroeconomics and finance5 crédits 
 Master en sciences économiques, orientation générale5 crédits 

Enseignant

Joseph Tharakan

Langue(s) de l'unité d'enseignement

Langue anglaise

Organisation et évaluation

Enseignement au premier quadrimestre, examen en janvier

Horaire

Horaire en ligne

Unités d'enseignement prérequises et corequises

Les unités prérequises ou corequises sont présentées au sein de chaque programme

Contenus de l'unité d'enseignement

1. Introduction
The aim of this course is to familiarise students with economic reasoning applied to international economic relations. Using economic models, it introduces students to the economic logic behind trade policies and the effect of international business on countries and individuals.

2. Course content
- The role of technology in trade flows
- The Hecksher-Ohlin model
- Equilibrium on world markets
- Trade policy
- Imperfect competition models
- The political economy of trade policy

Acquis d'apprentissage (objectifs d'apprentissage) de l'unité d'enseignement

Upon completion of the course, students should : - understand the main reasons for observing trade flows between countries - be able to explain the impact of globalisation on income distribution and the possible effects on trade policies - be able to explain what trade policy instruments countries can use and their effects
- be able to establish how firms will be impacted by foreign competition and how they can adapt themselves

Savoirs et compétences prérequis

This course requires from students that they are interested in understanding the economic logic of international economic relations.
Students taking this course should have a good background in microeconomics.

Activités d'apprentissage prévues et méthodes d'enseignement

Mode d'enseignement (présentiel, à distance, hybride)

Combinaison d'activités d'apprentissage en présentiel et en distanciel


Explications complémentaires:

Hybride: podcasts disponibles toutes les semaines sur Lola (lola.hec.uliege.be). Certaines séances seront organisées en présentiel. Celles-ci seront enregistrées et disponibles sur Lola. Toutes les informations pratiques concernant l'organisation du cours seront disponibles sur la plateforme Lola.

Supports de cours, lectures obligatoires ou recommandées

Powerpoint slides will be available to download before each lecture.

Modalités d'évaluation et critères

Examen(s) en session

Toutes sessions confondues

- En présentiel

évaluation écrite

Travail à rendre - rapport

Evaluation continue


Informations complémentaires:

1. Evaluation criteria
Evaluation will be based on a closed book exam (55%), on-line continuous evaluation (20%), participation (5%) as well as a number of homework assignments during term (20%).

Exam evaluation will be based on the student's
- capacity of understanding economic reasoning as well as the capacity of explaining it in an accurate and concise way;
- capacity to apply economic concepts and reasoning to international economic relations as well as to comment on current events and debates in the news

2. Evaluation calendar
The exam takes place during the month of January (first session) as well as in August (second session).




 

 

 

 

 

Stage(s)

Remarques organisationnelles et modifications principales apportées au cours

Lectures are taught in English during the first semester.

Contacts

Professor: Joseph Tharakan - e-mail: J.Tharakan@ulg.ac.be
Assistante: Kelly Cioppa (email: kelly.cioppa@uliege.be)

Association d'un ou plusieurs MOOCs

Notes en ligne

Powerpoint slides
Powerpoint slides are available before each lecture on Lola