Durée
30h Th
Nombre de crédits
Enseignant
Langue(s) de l'unité d'enseignement
Langue anglaise
Organisation et évaluation
Enseignement au premier quadrimestre, examen en janvier
Horaire
Unités d'enseignement prérequises et corequises
Les unités prérequises ou corequises sont présentées au sein de chaque programme
Contenus de l'unité d'enseignement
Le cours entend questionner des notions aussi vastes que celles "d'écologie" et de "politique", d'un point de vue interdisciplinaire et situé. Il est organisé à la façon d'un séminaire de recherche approfondi, exposant les étudiant-es à différentes démarches de recherche. Le cours entend aborder une diversité de situations empiriques et de "descriptions épaisses" de façon à multiplier les perspectives sur les notions d'écologie et de politique, s'attachant non pas à en fournir une définition universelle, mais plutôt à utiliser ces termes comme des ressources heuristiques pour explorer de telles situations empiriques. Pour ce faire, après quelques leçons introductives posant les jalons théorique et pratique des enseignements, les étudiant-es seront invités à réaliser une micro-ethnographie. Il leur sera demandé d'ouvrir grand leur "panier à provision" (Le Guin) et de revenir chargé d'observations, d'enregistrements (sous toutes formes), d'images, de notes, bref, de tout ce qui peut nourrir une réflexion collective et/ou faire appel aux sens et aux perceptions. Des sessions seront organisées où des chercheureuses invité-es viendront déplier leurs propres recherches et appareils conceptuels, invitant les étudiant-es à contribuer depuis leurs expériences spécifiques. Avec ce séminaire, les étudiant-es apprennent à s'engager dans une démarche de recherche, plus particulièrement dans le champ des humanités environnementales, avec ce que cela comporte de d'interdisciplinarité et de politique de l'enquête.
Acquis d'apprentissage (objectifs d'apprentissage) de l'unité d'enseignement
- Understand and overcome structuring great dualisms (Nature / Culture, Economy / Society, etc);
- Unfold the narrative dimension of ecology and politics, including their colonial dimension;
- Develop empirical skills as about how to observe a situation and how to analytically relate to theoretical notions in an adequate way
- Think creatively and bring in new content
Savoirs et compétences prérequis
None
Activités d'apprentissage prévues et méthodes d'enseignement
The course makes a stance towards "wild inquiry" and feeds it with invited lectures. When there is a reading on the list, it is mandatory that all students have read it carefully in advance. In each of the texts, students are invited to locate and define what is, or could be, potential definitions of what "ecology" means, as well as to provide tentative narratives about how "politics" are being played out and structured in the situation described by the text.
- What kind of « ecology » is at stake?
- What kind of « politics » are at play ?
Students are much encouraged to bring in the course their own materials to discuss with, be it a fiction, a documentary, poetry, novels, short stories, field observations, be it relevant associative or militant experience, student jobs (e.g. bicycling for takeaway or deliveroo), from which they can derive observations, questions, ecological (and thus political) and political (and thus ecological) problem.
Mode d'enseignement (présentiel, à distance, hybride)
Cours donné exclusivement en présentiel
Explications complémentaires:
For this course being present - in all the meanings of the term (physically, intelectually, enthusiastically...) - is an important endavour.
Lectures recommandées ou obligatoires et notes de cours
Indicative bibliography
Cronon W. (1992), "A Place for Stories: Nature, History, and Narrative", The Journal of American History, 78(4), pp. 1347-1376.
Gorz A. (1992), "L'écologie politique entre expertocratie et autolimitation", Actuel Marx, n°12 (also in « Ecologica », Paris : Galilée, 2008).
Haraway D. (1988), "Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective", Feminist Studies, 14(3), pp. 575-599.
Illich I. (1973), Tools for conviviality, Harper & Row.
Latour Bruno, Politics of Nature. How to bring the sciences into democracy, Harvard University Press: Introduction.
Le Guin (1989), "The Carrier Bag Theory of Fiction", in Dancing at the Edge of the World, Grove Press.
Tsing A (2018), The Mushroom at the End of the World. On the Possibility of Life in Capitalist Ruins, Princeton University Press.
Modalités d'évaluation et critères
Examen(s) en session
Toutes sessions confondues
- En présentiel
évaluation orale
Explications complémentaires:
There will be an oral examination where the student presents its materials and hypothesis in front of the group, which is followed by a collective discussion.
Stage(s)
Remarques organisationnelles et modifications principales apportées au cours
Langage
The course is held in English. However, each student is invited to speak in the language he/she/they is more comfortable with.
Courses
Tuesday, Sept. 21st, from 3 to 5 pm, Séminaire 7 (B31)
Tuesday, Sept. 28st, from 3 to 5 pm, Séminaire 7(B31): introduction to my research and the politics of inquiry, politics of Nature (ex cathedra lesson)
Tuesday, Oct. 5th, from 3 to 5 pm, Séminaire 7 (B31): fieldwork activities (no class in situ)
Tuesday, Oct. 12st, from 3 to 5 pm, Séminaire 7 (B31): fieldwork activities (no class in situ)
Tuesday, Oct. 19th, from 3 to 5 pm, Séminaire 7 (B31): first sharing of the fieldwork results (informal)
Tuesday, Oct. 26st, from 3 to 5 pm, Séminaire 7 (B31): discussions over the introduction of Politics of Nature (Bruno Latour)
Tuesday, Nov. 2nd, from 3 to 5 pm, Séminaire 7 (B31): complement fieldworks (no class in situ)
Tuesday, Nov. 9th, from 3 to 5 pm, Séminaire 7(B31): material sharing session
Tuesday, Nov. 16th, from 3 to 5 pm, Séminaire 7(B31): Guest lecture Kim Hendrickx
Tuesday, Nov. 23rd, from 3 to 5 pm, Séminaire 7(B31): Guest lecture Antonina Ferrante
Tuesday, Nov. 30th, from 3 to 5 pm, Séminaire 7(B31): Guest lecture Adam Searle
Tuesday, Dec 7th, from 3 to 5 pm, Séminaire 7(B31): Guest lecture Daniele Valisena
Tuesday, Dec. 15th, from 3 to 5 pm, Séminaire 7(B31): Open Q/A session