Durée
30h Th
Nombre de crédits
Enseignant
Langue(s) de l'unité d'enseignement
Langue anglaise
Organisation et évaluation
Enseignement au deuxième quadrimestre
Horaire
Unités d'enseignement prérequises et corequises
Les unités prérequises ou corequises sont présentées au sein de chaque programme
Contenus de l'unité d'enseignement
1. Introduction
The aim of this course is to familiarise students with economic reasoning applied to the process of European economic integration. Using economic models, it introduces students to the economic logic behind European policies.
2. Course content
Introduction
- History
- Law, Institutions and the Budget
- Decision Making
Economic aspects of European economic integration
- The Essential Economics of Preferential Liberalization
- Market Size and Scale Effects
- Growth Effects and Factor Market Integration
EU policies
- The Common Agricultural Policy
- Location Effects, Economic Geography and Regional Policy
Monetary aspects of European integration
- A monetary history of Europe
- The choice of an exchange rate regime
- The European Monetary System
- Optimum Currency Areas
- The European Monetary Union
Other economic aspects of European economic integration
- Fiscal policy and the stability pact
- The financial markets and the Euro
- Economic integration and labour market institutions
Acquis d'apprentissage (objectifs d'apprentissage) de l'unité d'enseignement
This is an introductory course in the economics of the European Union. Upon completion of the course, students should :
- be familiar with facts and figures about the European Union;
- understand the main problems linked to the European economic integration and the main policies adopted by the EU,
- be able to explain them accurately and concisely;
- understand and apply economic reasoning to different issues linked to the formation of the EU
- using this economic reasoning develop their own critical thinking with respect current EU policies
Savoirs et compétences prérequis
Students will have had introductory classes in microeconomics and macroeconomics.
This course requires students to be interested in improving their analytical skills, reasoning skills in the field of economics.
Activités d'apprentissage prévues et méthodes d'enseignement
Mode d'enseignement (présentiel, à distance, hybride)
Combinaison d'activités d'apprentissage en présentiel et en distanciel
Explications complémentaires:
Hybride: podcasts disponibles toutes les semaines sur Lola (lola.hec.uliege.be). Certaines séances seront organisées en présentiel. Celles-ci seront enregistrées et disponibles sur Lola. Toutes les informations pratiques concernant l'organisation du cours seront disponibles sur la plateforme Lola.
Lectures recommandées ou obligatoires et notes de cours
Powerpoint slides will be available to download before each lecture.
Textbook: Richard Baldwin and Charles Wyplosz, The economics of European integration, McGraw-Hill.
Modalités d'évaluation et critères
Examen(s) en session
Toutes sessions confondues
- En présentiel
évaluation écrite
Travail à rendre - rapport
Evaluation continue
Explications complémentaires:
Evaluation continue en ligne (25%); Examen écrit (25%) et essays à rendre le jour de l'examen (50%)
Stage(s)
Remarques organisationnelles et modifications principales apportées au cours
Lectures are taught in English during the second semester.
All the elements for the lectures will be available on the Lola platform (lola.hec.uliege.ac.be)
Contacts
Enseignant: Joseph Tharakan - e-mail: J.Tharakan@ulg.ac.be
Assistante: Kelly Cioppa (email: kelly.cioppa@uliege.be)
Association d'un ou plusieurs MOOCs
Notes en ligne
Powerpoint slides
Powerpoint slides are available before each lecture on Lola